ÖNELLENŐRZÉSI TERV
Az élelmiszer-vállalkozásnak az önellenőrzés megvalósítása érdekében papíralapú vagy elektronikus, folyamatosan végrehajtott, megfelelően részletes önellenőrzési tervvel kell rendelkeznie.
Az önellenőrzési tervnek tartalmaznia kell legalább a) az önellenőrzési terv által felölelt időszakot, b) az önellenőrzés során alkalmazott módszert, c) az elvégzett önellenőrzés igazolásának módját, d) az önellenőrzés során keletkezett dokumentumok és az önellenőrzési terv megőrzésének idejét, e) az ellenőrzés tárgyát, f) az ellenőrzött követelményeket, g) az ellenőrzési időpontot vagy gyakoriságot, h) az ellenőrzés, megfigyelés vagy mintavétel pontos helyét, i) az ellenőrzésért és az önellenőrzési terv végrehajtásáért felelős személyt.
Az önellenőrzési terv meghatározása során figyelembe kell venni a) az élelmiszer-vállalkozás tevékenységét, méretét, b) az élelmiszer-vállalkozás által előállított élelmiszer jellegét és mennyiségét, c) az élelmiszer-vállalkozás által az élelmiszer előállításhoz felhasznált alapanyagok és az előállított élelmiszerek humán-, állat- vagy növény-egészségügyi és élelmiszer-biztonsági kockázatát, d) a forgalomba hozatal helyi, regionális, országos vagy nemzetközi jellegét.
Várom megkeresését az önellenőrzési rendszerének kialakításával, meglévő rendszerek átdolgozásával, a vállalkozására szabott önellenőrzési terv kidolgozásával kapcsolatban.
erzsebetcsernyi@gmail.com +36 30 356 0367
ÖNELLENŐRZÉS FOGALMA
Önellenőrzés: az élelmiszer-vállalkozás működéséhez kapcsolódó, az élelmiszerek megfelelő minőségével, az élelmiszer-biztonsággal, az azonosíthatósággal, a nyomonkövetéssel és az élelmiszerek jelölésével kapcsolatos, aa) az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló 2008. évi XLVI. törvényben (a továbbiakban: Éltv.), az Éltv. felhatalmazása alapján kiadott jogszabályokban és az Európai Unió közvetlenül alkalmazandó jogi aktusaiban meghatározott követelmények, valamint ab) az adott élelmiszer-vállalkozás tevékenységének jellegét, sajátosságait és méretét figyelembe vevő, az élelmiszer-vállalkozás által tevékenységére vonatkozóan kidolgozott követelményrendszerben előírt kötelezettségek teljesítésének élelmiszer-vállalkozás általi ellenőrzése, önellenőrzési rendszer működtetése által.
JOGSZABÁLYI HÁTTÉR
28/2017. (V. 30.) FM rendelet az élelmiszer-vállalkozások által működtetendő önellenőrzési rendszerre vonatkozó követelményekről
Önellenőrzési rendszer
Az önellenzési terv felállítása és az abban foglaltak végrehajtása dokumentumokkal igazolva.
Az önellenőrzés során alkalmazott módszerek
a) érzékszervi vizsgálat, b) meghatározott követelmények mérése, a mért és észlelt eredmények értékelése és elemzése, ezek alapján – ha szükséges – beavatkozás, c) mintavétel és laboratóriumi vizsgálat, d) az élelmiszer-vállalkozás tevékenysége során az önellenőrzéshez kapcsolódóan átvett, kapott, illetve keletkezett dokumentumok, feljegyzések ellenőrzése, értékelése és elemzése, valamint ha szükséges, az azokra épülő beavatkozás, e) az átvevői, felhasználói és fogyasztói panaszok kivizsgálása, elemzése, valamint ha szükséges, az azokra épülő beavatkozás.
Dokumentumok megőrzési kötelezettsége
Az önellenőrzési tervben meghatározottak végrehajtását, valamint ha szükséges, az azokra épülő beavatkozást az élelmiszer-vállalkozásnak papíralapú vagy elektronikus formában dokumentumokkal kell igazolnia és azokat megőriznie az önellenőrzéssel érintett telephelyén, a hatósági ellenőrzés számára hozzáférhető módon, az önellenőrzési tervben meghatározott ideig, de legalább 1 évig. A dokumentációs rendszernek biztosítani kell az önellenőrzési tervben foglaltak végrehajtásának utólagos ellenőrizhetőségét.